Uçak bakımı alanında iki meslek elemanı çalışmaktadır. Uçak bakım atölyelerinde çalışan bu elemanların görevleri "Uçuş Emniyeti" açısından çok büyük önem taşımaktadır.
DALLAR
1-UÇAK GÖVDE MOTOR (AKTİF OLARAK AÇIK OLAN DALIMIZ)
2-UÇAK ELEKTRONİĞİ
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Havacılık sektörü, küresel düzeyde hem sivil hem de askeri alanda sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Bu nedenle havacılık stratejik bir sektör olarak ülkelerin yakın ilgisini çekmektedir.
Hızla küreselleşmekte olan havacılık sektöründe rekabet büyük yoğunluk kazanmaktadır. Sanayileşmiş ülkeler havacılık sektörünün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar ve planlar üretip uygulamaktadırlar.
1933 yılında kurulan Devlet Hava Yolları 1956 yılında Türk Hava Yolları olmuş ve 1990´lı yıllara kadar tek firma iken günümüzde özel firmalarda kurularak ülkemizde havacılık sektörünün gelişmesi sağlanmıştır. Bu şirketler hem yurt içinde hem de yurt dışında hizmet vermektedirler. Şirket sayılarının artması ile uçak sayıları da artmıştır. Bu uçakların bakımları havacılık sektöründe önemli yer tutmaktadır.
Dünyada havacılık sektörünün kurallarını belirleyen ABD´de; Federal Aviation Authorities(FAA), Avrupa´da Joint Aviation Authorities (JAA) olmak üzere iki otorite vardır.
Ülkemiz 4 Nisan 2001 tarihinde Avrupa Sivil Havacılık Otoritesine( Joint Aviation Authorities -JAA) tam üye olmuştur. Bu tam üyelikle; Havacılık ile ilgili kuralların ve prosedürlerin standart duruma getirilmesi, Üye ülkeler arasına uçak, uçak parçası ve bakım personeli alışverişinin kolaylaştırılması, Sivil havacılık faaliyetlerinde en yüksek emniyet standartlarının geliştirilmesi sağlanmıştır.
Havacılık sektöründe Uçuş Emniyeti en önemli ilkedir. Bu ilke doğrultusunda uçuş ekipleri ve teknik personel, Uluslararası Havacılık Otoriteleri´nin belirlediği kurallara göre organize edilerek bu kurallara göre donatılmış eğitimli elemanlardır Alanla ilgili Uluslararası JAR Havacılık yasaları geçerlidir.
FİZİKİ ALAN BİLGİSİ |
ALANIMIZ BÜNYESİNDE;
1 ADET UÇAK HANGARI
5 ADET ATÖLYE ( Uçak Malzemeleri, Kompozit, Uçak Sistemleri, Elektronik, Pistonlu Motorlar)
1 ADET TEKNİK RESİM/BİLGİSAYAR LAB. (20+1 Bilgisayar)
1 ADET UÇAK SİMÜLASYON ODASI
1 ADET TAKIMHANE
2 ADET DERSLİK ( AKILLI TAHTA MEVCUTTUR)
1 ADET KÜTÜPHANE
1 ADET SHGM TANINMIŞ OKUL MODÜL SINAVLARI KOMİSYON/ ARŞİV ODASI
1 ADET KİMYASAL MALZEME DEPOSU
1 ADET ALAN ŞEF ODASI
1 ADET ÖĞRETMENLER ODASI MEVCUTTUR.
ÖĞRENCİLERİMİZ ALAN/ DAL DERSLERİNİN TAMAMINI ALANIMIZDA, KÜLTÜR DERSLERİNİ C BLOK DERSLİKLERİNDE ALMAKTADIRLAR.
ALAN DONATIM ALT YAPISI |
Mesleki Eğitim Genel Müdürlüğünün yayınlamış olduğu "Alan standart Donatım Listesi" gerekse SHGM tarafından yayınlanan "Uçak Bakım Teknisyeninden Yapması Beklenen İşlemler" dikkate alınarak alanımız donatım planlanması yapılmaktadır.
Bu listeler dikkate alındığında listelerin %90 nu karşılayacak donatım altyapımız mevcuttur.
Bunun dışında alanımızdaki donatım kapasitemizi geliştirmek için sosyal ortaklarla sürekli işbirliği içerisinde bulunmaktayız. Bireysel ilişkilerimiz sonucunda Kara Kuvvetlerinden 3 Adet uçak, 1 Adet helikopter, Hava Kuvvetlerinden 1 Adet jet motoru, Orman Genel Müdürlüğünden 1 Adet gaz türbinli helikopter motoru, THY Teknik A.Ş. ve diğer özel havacılık şirketlerinden birçok uçak malzemesi okulumuza hibe edilmiştir.
Sosyal ortaklarımızla görüşmelerimiz devam etmekte olup her yıl düzenli olarak malzeme temini sağlanmaktadır.
B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Uçak bakımı alanında iki meslek elemanı çalışmaktadır. Uçak bakım atölyelerinde çalışan bu elemanların görevleri "Uçuş Emniyeti" açısından çok büyük önem taşımaktadır.
Bunlar;
UÇAK GÖVDE MOTOR
UÇAK ELEKTRONİĞİ
UÇAK GÖVDE-MOTOR TEKNİSYENİ
Uçak gövde-motor teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının yapısı, güç sistemleri, mekanik ve elektrik sistemlerini kapsayan hat bakım işlemlerini yapan, "bakım çıkış sertifikası" düzenleyebilen ve ayrıca faal olduğunun kontrolü basit testler gerektiren, "hat bakım sırasında değiştirilebilir birim" kapsamındaki aviyonik birimlerin sökme/takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapan meslek elemanıdır.
Görevleri;
- Uçakların motor kısmını kontrol etmek.
- Uçakların gövde onarım ve bakımını yapmak.
- Uçakların motor onarım ve bakımını yapmak.
- Arızalı parçaların tekrar kullanıma sunmak.
- Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak.
- Hat bakımı esnasında basit testler gerektiren aviyonik birimleri sökmek ve takmak.
- Bakım çıkış sertifikasını düzenlemek.
- Bakım ve onarım kataloglarını okumak.
- Bakım onarım testlerini yapmak.
UÇAK ELEKTRONİK TEKNİSYENİ
Uçak elektronik teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının aviyonik ve elektrik sistemlerinin her türlü bakım onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılmasının ardından bakım çıkış sertifikası düzenleyebilen ve uçak yapısı, güç sistemlerinin hat bakımı sırasında sökme takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapabilen meslek elemanıdır.
Görevleri;
- Uçakların aviyonik sistemlerini kontrol etmek.
- Uçakların elektrik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak.
- Uçakların aviyonik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak.
- Arızalı parçaları onararak tekrar kullanıma sunmak.
- Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak.
- Hat bakımı esnasında basit işlem gerektiren gövde ve motor birimlerini sökmek ve takmak.
- Bakım çıkış sertifikasını düzenlemek.
- Bakım ve onarım kataloglarını okumak.
- Bakım onarım testlerini yapmak.
C. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Bu alandaki mesleklerde çalışmak isteyenlerin; Matematiksel yetenek Uzay ilişkilerini görebilme gücüne ve çizim yeteneğine, Fen bilimlerinde başarılı, mekanik problem çözebilme yeteneği, ellerini ustalıkla kullanabilme, mekanik ve göz el koordinasyonu yeteneği yüksek, görme problemleri olmayan İşitme problemleri olmayan sabırlı ve dikkatli yorum ve analiz yeteneğine sahip olmaları gerekmektedir.
D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri ile uçak fabrikalarının hangar ve atölyelerinde çalışırlar. Uçak gövde ve motor teknisyeninde çalışma ortamı yağ, yakıt, kimyasal gazlar ve gürültülü, uçak elektronik teknisyeninde ise radyasyonlu ve elektrikli ortamlardır. Ancak daha önce belirtildiği gibi Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi (Joint Aviation Authorities -JAA) tarafından iş kazalarına ve işçi sağlığına karşı çalışma ortamlarında maksimum emniyet için gerekli tedbirler ilgili bakım kuruluşu tarafından alınır. Teknisyenler, uçak mühendisleri sorumluluğunda görevlerini yapar. İşini yürütürken birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidir.
E. İŞ BULMA İMKÂNLARI
Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri, uçak fabrikaları gibi iş piyasasının ihtiyacına göre istihdam edilmektedir. Geniş bir iş ve çalışma alanı vardır.
Uluslararası ve ulusal, kamu ve özel Havacılık Bakım Onarım Merkezlerinin ve hava alanlarının (HABOM) olması ve sivil havacılıktaki gelişmeler bu alanda istihdam imkânını arttırmaktadır. Bununla beraber özel havacılık şirketleri kendi bakım merkezlerini ülkemizin çeşitli şehirlerinde kurmayı planlamaktadırlar. Ayrıca günümüzde bayanlarda bu mesleklerde eğitim alıp çalışabilmektedir.
F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Uçak bakım alanı Anadolu Teknik Liselerinde dört yıl süre ile eğitim verilmektedir. Bu Eğitim okulda teorik, atölye ortamında ve işletmelerde uygulamalı olarak yapılmaktadır. Liseden sonra, yüksek öğrenime geçiş sınavını başaranlar lisan programlarına devam edebilirler yada meslek yüksek okullarının ilgili bölümüne sınavsız geçiş yapabilirler. Meslek yüksek okulunu bitirenler, dikey geçiş sınavı ile lisans programlarına geçebilirler. Uçak Bakım alanından mezun olan öğrenciler sayısal puan türüne göre aşağıdaki lisans programlarına devam edebilirler:
- Teknoloji Fakültelerinin ilgili bölümlerine
-Havacılık ve Uzay fakültelerine
Uçak Bakım Alanından mezun olan öğrenciler aşağıdaki meslek yüksek okulu programlarına sınavsız geçiş yapabilirler:
- Uçak Gövde- Motor (Sivil Havacılık MeslekYüksekokulu).
-Uçak Gövde- Motor Bakım (Sivil Havacılık MeslekYüksekokulu).
KPSS Sınavı ile Askeri Bakım merkezlerinde teknisyen olarak iş bulma imkanları mevcuttur.
Ayrıca uçak bakımı alanında mezun olan öğrenciler, Türkiye´de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak periyodik bakım, küçük tamir, revizyon ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için uçak bakım merkezlerinde iki yıl uygulamalı eğitimden sonra 21 yaşını dolduran meslek elemanı sertifika sınavına girmeye hak kazanır.
ALAN TANITIMIMIZDAN KARELER
Öğrencilerimizin, havacılık sektörünü tanımaları, sevmeleri ve ilgilerinin artması, amacıyla her yıl bir çok teknik geziler düzenlenmektedir. Bunlar;
Türk Hava Kurumu hangarI
OGM Helikopter hangarı
Jandarma havacılık okulu
- Kara Havacılık Okulu
- 5 Ana Tamir Fabrikası
- Thy Teknik Esenboğa Hangarı
- Esenboğa Havalimanı
Havacılık Alanında düzenlen etkinlikler takip edilerek katılım sağlanmaktadır. Sivrihisar Air Show, İstanbul Teknofest, Üniversitelerin düzenlemiş olduğu etkinlikler vb.
Okulumuzda Halk Eğitim bünyesinde model uçak kursları düzenlenerek öğrencilerimize sertifika verilmektedir.
|
||
ÖĞRENCİLERİMİZ TEKNOFEST YARIŞMASINDA ÖDÜL ALDILAR.